Wat is Search Engine Advertising (SEA)?

Online marketing

SEA staat voor Search Engine Advertising. Met SEA maak je tegen betaling reclame voor je producten en diensten in zoekmachines. In Nederland wordt dit ook wel ‘zoekmachine adverteren’ genoemd. Een goede manier om bezoekers naar je website te trekken.

Adverteren in zoekmachines

Adverteren in zoekmachines is een effectieve en efficiënte manier om je relevantie en vindbaarheid te vergroten. Bij SEA worden advertenties boven of naast de zoekresultaten geplaatst. De advertentie verschijnt in beeld wanneer de gebruiker van een zoekmachine een woord of woordgroep intypt dat aan de advertentie is gekoppeld. Door de trefwoorden slim te combineren wordt je doelgroep goed afgebakend. Hierdoor maak je onderscheidt tussen de mensen die echt doelgericht zoeken of mensen die toevallig op jouw website terecht komen en snel weer de site wegklikken.

Doel van SEA

Het doel van SEA is om meer bereik te generen. Je kunt je vindbaarheid vergroten. Een ander doel van SEA is meer clicks te realiseren. Voor elke keer dat een bezoeker op je advertentie klikt, betaal je een vast bedrag. Een laatste doelstelling is om zoveel mogelijk conversies te realiseren. Er is sprake van een conversie als een bezoeker een bepaalt doel bereikt. Dit kan bijvoorbeeld zijn: een informatieaanvraag, een aanmelding of een aankoop.

Hoe werkt SEA?

Google is de meest gebruikte en populairste zoekmachine ter wereld. Met Google AdWords kun je effectief adverteren op Google. Google Adwords is een belangrijk onderdeel van de zoekgigant. Het is namelijk de grootste bron van inkomen voor Google.

Wanneer je bij Google een advertentie koopt, komt je advertentie boven of rechts naast de zoekresultaten te staan. Google AdWords maakt gebruik van het Pay-per-click systeem Dit houdt in dat je een vast bedrag betaalt voor elke keer dat een bezoeker op je advertentie klikt. Je kunt als adverteerder zelf bepalen hoe hoog het maximum bedrag is dat je wilt betalen per aangeklikte advertentie. Zodra je maximale bedrag wordt jouw advertentie niet meer getoond bij het door jou gekozen zoekwoord.

De juiste zoekwoorden

Je kiest zoekwoorden of zinsdelen die relevant zijn voor jouw bedrijf. Hier kun je suggesties voor zoekwoorden opvragen.

Het gewenste resultaat

Je kunt met Google AdWords het budget aanpassen totdat je het gewenste resultaat hebt. Ook kun je zelf de advertentie-indeling bepalen en je advertentie targets op bepaalde gebieden (geografisch) en talen. Je kunt de advertenties dus alleen weergeven voor mensen die zoeken in een bepaalde plaats, regio of land.

Lees ook:

Google AdWords in het kort