Online marketing: de QR-code
Online marketingDe quick response code, of de QR-code, is de vierkante afbeelding met zwarte en witte blokjes die je soms in een advertentie tegenkomt. Met een QR-scanner op je mobiele telefoon kun je de afbeelding inlezen,waarna je automatisch naar een website van het betreffende merk wordt gestuurd. De QR-methode bestaat al sinds de jaren ’90, maar werd vooral gebruikt in de industriële productie om onderdelen en producten te traceren. Pas sinds mobiele telefoons uitgerust werden met een camera kon de toepassing ook voor marketingdoeleinden gebruikt worden.
Inmiddels gebruiken veel bedrijven in Nederland de QR-code. Vaak duikt de code op in een advertentie in een tijdschrift, of op een reclameposter. Maar ook bij sommige toeristische attracties zijn de bordjes met informatie vervangen door een code, en de Koninklijke Nederlandse Munt sloeg in 2011 een herdenkingsmunt met een QR-code erop. Hoewel er dus enthousiast van de toepassing gebruik wordt gemaakt, valt het aantal consumenten dat de code ook echt scant nogal tegen. Dit wordt misschien wel het best aangetoond door het bestaan van de Tumblr blog Pictures of People Scanning QR Codes. De grap: de site is helemaal leeg.
Weinig gescand
Hoe komt het dat een idee dat zoveel potentieel heeft niet van de grond komt? Een QR-code zou de online verkoop van bedrijven een enorme boost kunnen geven: klanten kunnen na het zien van een reclame meteen meer informatie opvragen en ter plekke tot aankoop overgaan. Hiermee wordt de kans dat ze zich bedenken, de merknaam vergeten of de aankoop uitstellen aanzienlijk verkleind. Wat er mis ging is dat de code in het verleden de verwachtingen van de consument niet voldoende heeft ingelost.
De websites achter de QR-codes werden in het verleden vooral gebruikt om meer informatie te bieden over het product, en de klant in de gelegenheid te stellen om tot aankoop over te gaan. Maar het besef groeit dat de klant meer verwacht in ruil voor de handeling die ze uitvoeren. De klant is op zoek naar korting, gratis producten, exclusieve informatie of entertainment in de vorm van bijvoorbeeld een spelletje of een filmpje. Omdat de QR-codes niet opleverden wat er verwacht werd, nam het gebruik door de consument niet toe.
Effectief gebruik QR-code
Hoe kun je de QR code toch effectief inzetten voor jouw online marketing? Allereerst door de hoge verwachtingen van de consument wel in te lossen. Zorg voor een speciale ervaring na het scannen van de code, die ervoor zorgt dat de consumenten getriggerd ook de volgende code te scannen. Toch zul je je klanten in het begin moeten overtuigen om de QR code te scannen. Verwerk in je reclame-uiting een tekst waarin je duidelijk maakt wat de consument kan verwachten als beloning voor de scan-handeling. Een voorbeeld kan zijn: “Scan de QR-code voor een gratis proefpakket!”
Een QR-code kan online vrij eenvoudig gratis worden aangemaakt, maar als je inzicht wil hebben in de conversieaantallen zul je beter af zijn bij een gespecialiseerd internetbedrijf. De QR-codes zijn een makkelijke manier om klanten tot aankoop te motiveren. Met waardevolle content achter de hand is de toepassing zeker het experimenteren waard.