Hoe creëer je een succesvolle app
Online marketingJe hebt besloten dat jouw bedrijf een app nodig heeft, als aanvulling op jullie mobiele website. Hoe pak je dit aan? Hier zijn drie tips om een succesvolle app te creëren.
Bied de juiste content en mogelijkheden.
Gebruikers downloaden een app omdat ze op zoek zijn naar informatie, omdat ze een actie willen uitvoeren (bijvoorbeeld een fotocollage maken of een taxi willen boeken) of omdat ze vermaakt willen worden. Zorg dat jouw app aan één van die drie gebruiksdoelen voldoet.
Maak de app intuïtief
Mobiele gebruikers hebben weinig geduld. Maak je app dus simpel. Is de besturing intuïtief? Snappen mensen binnen een minuut wat ze moeten doen om de app succesvol te gebruiken? Hier ligt ook een kans voor ondernemers die een app willen aanbieden die niet uniek is in het gebruiksdoel. Als je concurrentie hebt, zorg dan dat jouw app het makkelijkst te gebruiken is, het betrouwbaarst is, er het meest gelikt uitziet, etc.
Zorg ook dat je app vrij is van spam en technische problemen. Mensen proberen een falende app niet snel nog een keer.
Begin al vroeg met de marketing
Begin je marketingplan niet pas als je app al klaar is. Kondig je app aan op je eigen website, en zorg dat je door middel van teasers en demos alvast media-aandacht krijgt. Gebruik de meest aansprekende screenshots in de omschrijving van de app store, en zorg dat je omschrijving sleutelwoorden bevat waar jouw klanten vaak op zoeken.
Distribueer slim
Er zijn tegenwoordig veel manieren om apps te downloaden. Denk daarom goed na over de platforms waarop jij je app aanbiedt. Waar is het bereik bij jouw doelgroep het hoogst?
Probeer genoemd te worden op de aanbevelingspagina van de aanbieder. Apple heeft bijvoorbeeld een ‘nieuw en opmerkelijk’ rubriek, en de Google Play Store een ‘keuze van de redactie’ rubriek. Je wordt door de redacties van deze rubrieken eerder opgemerkt als je in de media bent geweest.
Het kiezen van de juiste prijs draagt ook bij aan het succes van jouw app. Je kunt je app introduceren aan het publiek door enkele functies gratis te maken, en voor de beste functies een bijdrage te vragen.
Als laatst is het belangrijk dat je klanten een goede beoordeling achterlaten. Monitor daarom de reacties, en bied een goede ondersteuning en klachtenafhandeling.