Content marketing en zoekmachines
Content marketingContent is een vaakgehoorde kreet in marketingland. Voorheen had je redacties en PR bureaus die zich zorgen maakten over content. Nu is iedere marketeer en vol van. Er zijn veel redenen waarom organisaties kritisch kijken naar de content die ze de wereld in sturen. Dit kan vanuit een merkoptiek zijn, het kan zijn om extra verkoop te stimuleren of vanuit service oogpunt.
In dit artikel zetten we content neer als middel om in Google beter gevonden te worden op de onderwerpen die voor jou belangrijk zijn. Grofweg zijn er twee manieren om bezoek te krijgen uit zoekmachines: Je verbetert je positie in de organische zoekresultaten van Google of je koopt bezoek in op deze keywords. Het is bekend dat het klikgedrag op de betaalde uiting (adwords) vele malen lager is dan het klikgedrag op een resultaat dat organisch naar voren komt. Daarnaast is het kosteloos om hoog in de zoekresultaten van Google te komen.
Content marketing
Door middel van content marketing (het schrijven over deze onderwerpen en door seo technieken de pagina extra waarde geven) is een marketeer in staat zijn positie op deze keywords te verbeteren. Dit is niet in een dag geregeld. Een organisatie zal structureel over deze onderwerpen moeten schrijven en autoriteit moeten krijgen (links) van relevante websites. Ook zullen de artikelen zo geschreven moeten zijn dat de relevante keywords duidelijk naar voren komen. In de praktijk betekent dit dat je toegewijde mensen moet hebben die veel van deze onderwerpen af weten. Dit is vaak een flinke investering voor bedrijven, echter op de wat langere termijn zal dit leiden tot een positionering als autoriteit en een structurele betere positie in de zoekresultaten van Google.
Op frequente basis voert Google updates door in hun logaritme. Dit betekent dat ze iedere keer de weegfactoren van zaken die de zoekresultaten bepaalt aanpassen. Veel van deze aanpassingen hebben desastreuze gevolgen gehad voor websites (sterke daling in bezoekersaantallen). Een punt komt vanuit het oogpunt van zoekmachines steeds meer naar voren: de content is bepalend. Google probeert steeds beter in te schatten wat de kwaliteit van deze content is. De aanpak van Google sluit hierbij goed aan op de filosofie van content marketing waarbij content een educatief karakter moet hebben en echt waarde toevoegt.