Google AdWords in het kort

Online marketing

Google Adwords is een service waarmee je betaald kunt adverteren bij zoekmachines. Deze advertentieservice is voor jou als ondernemer handig, omdat online marketing hierdoor erg gemakkelijk wordt.

Met Search Engine Advertising (SEA) heb je, anders dan bij Search Engine Optimization (SEO), controle over ranking.

Je houdt de advertentiekosten zelf in de hand, omdat AdWords het Pay per Click-systeem (PPC) hanteert: je betaalt voor elke klik op jouw advertentie. Het maximumbedrag dat je voor kliks wilt uitgeven stel je zelf vast.

AdWords-account

Een Adwords-account is zo gemaakt. Heb je al een Google-account? Gebruik die dan om je aan te melden bij Google Adwords. Anders creëer je eerst een Google-account, waarmee je je vervolgens aanmeldt bij Google AdWords.

Instellingen voor een AdWords-campagne

Voor een AdWords-campagne heb je vaste instellingen waarbij je gegevens invult. Zo leid je jouw doelgroep naar je advertentie.

De gegevens die je moet invullen zijn:
• Doelgroep: geef taal en klantlocaties op

• Netwerken en partners: geef aan waar de advertentie moet worden weergegeven (bijv. zoekresultaten Google, partnersites)

• Dagbudget: geef het maximum te besteden budget per dag op voor de advertentie

• CPC-bod (Cost per Click): Geef het maximumbedrag voor advertentiekliks op. Het bedrag is bepalend voor de plek van de advertentie en hoe vaak deze wordt weergegeven.

Opbouw advertentie

Voor een AdWords-campagne gelden strikte regels. Volg je deze niet, dan kan dit gevolgen hebben voor o.a. de ranking in Google.

Hoe is een advertentie opgebouwd?

De Advertentiekop heeft een maximum van 25 tekens (Attention). De eerste regel bestaat uit maximaal 35 tekens (Interest), net als de tweede regel (Action/Desire). Verder geef je een zichtbare URL die ook maximaal 35 tekens heeft. De bestemmings-URL (landingspagina) mag 1024 tekens bevatten.

Tips voor de juiste zoekwoorden

In een goede advertentie staan zoekwoorden die worden geïndexeerd door Google. Ze bepalen de plaats die jouw advertentie in de zoekmachine krijgt.

Hoe bepaal je de juiste zoekwoorden?

• Maak een lijst van relevante zoekwoorden op je website en breid deze uit met meervoudsvormen en synoniemen.

• Zorg voor doelgroepgerichte zoekopties. De verschillende zoekopties zijn: breed zoeken, zoeken op woordgroep, exact zoeken of uitsluitingszoekwoord.

• Verfijn of beperk de lijst met zoekwoorden.

• Groepeer de zoekwoorden per thema, de advertentiegroepen.

Het Hulpprogramma voor zoekwoorden (de Keyword Tool) van Google is een praktische tool om de lijst met zoekwoorden te maken.

Beheer je advertenties met AdWords Editor

De AdWords editor is een handige tool om je advertenties te beheren.

Wat kun je ermee? Je kunt er je AdWords-account mee downloaden en offline bijwerken. Dit kan handmatig. Ook kun je meerdere items tegelijkertijd bewerken of verwijderen.

Daarnaast kun je items in accounts verplaatsen en voorgestelde wijzigingen delen (bijv. ter goedkeuring). Je

Meetbare resultaten met Google Analytics

Met Google Analytics kun je bijhouden hoe bezoekers je site vinden, hoe ze erdoor navigeren en hoe ze je klant worden. Resultaten van AdWords-campagnes worden inzichtelijk als je deze tool gebruikt. Met een combinatie van Google AdWords en Google Analytics is succes verzekerd.

Toch hulp nodig met Google AdWords?

Doe je voordeel met Google AdWords en genereer meer klanten. Heb je hier toch hulp bij nodig? Google AdWords biedt gratis ondersteuning bij het aanmaken van je eerste campagne. Op werkdagen is de servicedesk tussen 9:00 en 19:00 uur bereikbaar op 0800 – 265 9292.

Lees ook:

Wat is Search Engine Advertising (SEA)?

Zo werkt zoekmachine optimalisatie

E-mailmarketing succesvol inzetten