Marketingcommunicatie: nieuwe media, nieuwe budgets, nieuwe aanpak

Online marketing

Sera Schutijser is marketingcommunicatie adviseur bij KNAPwerk. Voor Ondernemen360 analyseert zij de laatste ontwikkelingen op het gebied van marketingcommunicatie.

Het is al een tijd crisis, maar veel bedrijven ondervinden nu pas de gevolgen. Er wordt bezuinigd, contracten worden niet verlengd en een nieuwe baan vinden is een (nog grotere) uitdaging geworden. Voor zowel werknemers als bedrijven komt zingeving weer hoog in het vaandel te staan. Wat willen we nu echt? Waarom doen we dingen zoals we ze doen en bovendien; hoe kunnen we van waarde zijn voor mensen om ons heen?

Nieuwe media(strategie)

Waar vroeger bedrijven alleen zenders van communicatieboodschappen waren en mediakanalen inkochten (paid media), verschoof dit langzaam tot consumenten gelijk aan de zender werden gesteld. Zenders probeerden onderdeel van het gesprek te worden middels o.a. social media kanalen (earned media). Op dit moment zijn bedrijven bezig een lange termijn relatie aan te gaan met de klant. Het merk staat hierbij nog steeds gelijk aan de consument, maar wordt ook onderdeel van de belevingswereld van de consument middels eigen platformen en mobiele apps (owned media). Alles wordt sociaal, alles wordt mobiel en de media versnippert. Alles wordt 24/7.

Nieuwe budgets

Om in deze veranderende mediawereld dezelfde effecten te behalen als in het verleden, zal een bedrijf óf een groter budget moeten reserveren voor marketingcommunicatie óf relevantere content moeten bieden. Gezien de crisis is voor veel bedrijven alleen het laatste een optie. Om ook met een kleiner marketingcommunicatiebudget relevant te kunnen zijn zal het bedrijf dichter bij de consument moeten gaan staan. Waar is deze consument naar op zoek en hoe kan het bedrijf dat bieden?

Mensen zijn altijd, zeker nu, op zoek naar zingeving aan het leven. Merken en bedrijven kunnen hier een aanvulling op zijn door mensen zich te laten onderscheiden binnen de massa. Dit is een vorm van selectie waar merken, ook met een lager marketingcommunicatiebudget, goed aan kunnen bijdragen.

Nieuwe aanpak

Om niet alleen middels media maar ook qua boodschap dichter bij de consument te komen, is het van belang dat een bedrijf ook dicht bij haar eigen kern staat. Alleen vanuit een duidelijke en heldere kernboodschap kan uiteindelijk gekeken worden wat voor aanvulling dat op het leven van anderen is. De makkelijkste manier om je kernboodschap te bepalen is door de Golden Circle van Simon Sinek te gebruiken. Deze cirkel bestaat als het ware uit drie lagen. De binnenste cirkel is gevuld met het ‘why’ (het waarom) van het bedrijf; de reden van bestaan. De cirkel daarbuiten is het ‘how’ (het hoe). Hoe maakt een bedrijf zijn doelen waar. De buitenste cirkel is gevuld met het ‘what’ (het wat). Wat of welk fysiek product maakt het bedrijf om de ‘why’ te verwezenlijken? Door van binnenuit te denken geeft het bedrijf niet alleen zin aan de hele onderneming, maar ook aan het leven van zijn consumenten. Richt in deze tijden van crisis je marketingcommunicatiestrategie op zingeving, en laat de consument zich onderscheiden van de massa met jouw product.

Advies nodig bij het optimaliseren van uw eigen marketingcommunicatie? Neem contact op via contact@knapwerkadvies.nl. Zie ook www.knapwerkadvies.nl