Social media voor ondernemers

Content marketing

Social media zijn met de komst van web 2.0, dat online publiceren voor grotere groepen gemakkelijker maakt, een belangrijke vorm van online marketing geworden.

Deze vorm van marketing heeft een andere insteek: consumenten beïnvloeden het succes van je onderneming of product door het delen van informatie.

Wat zijn social media?

Social media zijn online platformen met een enorm bereik. De inhoud van deze communicatiemiddelen wordt verzorgd door de gebruikers en bestaat uit informatie-uitwisseling die plaatsvindt via internetapplicaties. Dit is ook de kracht van social media: marketing via de consument naar een groot publiek op een snelle manier.

Waarom social media?

Social media zijn een hype. Bijna iedereen heeft wel een account bij een van de sociale netwerken. Maar is het noodzakelijk voor een ZZP’er of onderneming om mee te doen met deze trend?

Redenen om social media als online marketinginstrument te gebruiken zijn:

  • Je komt of blijft in contact met (potentiële) klanten (building).
  • Je vergroot je bekendheid en vertrouwen in je onderneming/product(en) (branding en bonding).
  • Je kunt vooraf peilen wat leeft onder de mensen (mening, behoefte).
  • Je kunt je reputatie online beheren. Webcare (dialoog): weten wat er over je onderneming/product(en) gezegd wordt en pro-actief deelnemen in online discussies en digitale netwerken, maar ook damage control.
  • Je vergroot je vindbaarheid in zoekmachines (SEO, Search Engine Optimization),bijv. via linkbuilding door internetpublicaties te voorzien van links naar je website of blog.
  • Crowdsourcing: gebruik maken van de consument voor consultancy, innovatie, beleidsvorming en onderzoek. Co-creatie: Ontwikkeling van producten met de consument, waardecreatie. Beiden zijn een vorm van building.

Vormen van social media

Elke onderneming of ZZP’er heeft de keuze om social media in te zetten als marketinginstrument. De diverse vormen hebben verschillende doelen.

Het onderhouden van social media vergt veel tijd. Maak daarom de juiste keuze voor je onderneming:

  • Blog: regelmatig posten met de gedachte te geven en te helpen in plaats van te verkopen.
  • Twitter: verspreiden van je boodschap of luisteren naar je klanten (Follow versus Followers).
  • Vriendennetwerken zoals Facebook, Hyves, Google+: Likes van de klanten krijgen.
  • Linkedin: Discussiegroepen en database.
  • Youtube: Account voor je onderneming voor videoproducties.
  • Fora: informatie geven en krijgen.

 

De kracht van social media

De consument van nu gaat eerder af op de mening van vrienden dan dat van een adviseur. Hij/zij zoekt actief naar aanbevolen producten, merken of bedrijven. Social media gaat om de dialoog. Luister naar je klant en weet wat hem bezighoudt. Zo kun je de service verbeteren of productideeën opdoen.

Daarnaast kun je monitoren hoe er over je wordt gesproken in de media, vergelijkingen maken met concurrenten en individuele klanten volgen.

Zorg dat er over je gepraat wordt in het social medium. Is dit niet het geval, doe dan aan damage control. Je kunt online checken of en hoe er over je wordt gesproken in de social media.

Google alerts houdt je via e-mail op de hoogte als Google nieuwe resultaten tegenkomt over de door jou opgegeven zoekopdracht. Als er webpagina’s, blogs of nieuwsartikelen verschijnen over het onderwerp van jouw keuze, ontvang je hier een e-mail over. Zo ben je altijd op de hoogste van nieuws over bijvoorbeeld je onderneming of de concurrent.

De kracht van social media is het kunnen volgen wat er speelt bij de klant of concurrent.