Wat kan Pheed voor jouw bedrijf betekenen?
Content marketingWaarschijnlijk is jouw onderneming al vertegenwoordigd op verschillende social media. Wellicht heb je een Twitter account om vragen van klanten te beantwoorden, een Facebook account om winacties te organiseren en een Linked-In profiel om te netwerken. Een nieuwe speler op de social media markt is aan een opmars bezig: Pheed. Wat is dit en kan het iets betekenen voor jouw bedrijf?
Pheed werd opgericht in oktober 2012, en de iPhone app werd meteen een populaire download in Amerika. Vrijwel meteen nadat zo’n beetje elke Amerikaanse website over Pheed had geschreven, maakten de makers het tijdelijk onmogelijk voor nieuwe gebruikers een profiel aan te maken. Een marketingtruc om exclusiviteit te suggereren? Niet goed voorbereid op de golf van nieuwe gebruikers? Pheed zelf verklaarde het gewoon rustig aan te willen doen. Hoe dan ook werd het vanaf afgelopen vrijdag weer mogelijk een profiel aan te maken.
Hoe werkt het?
Pheed werkt hetzelfde als klassieke social media. Je maakt een profiel aan, je post updates, volgt mensen en je kunt reageren op hun posts. Het unieke van Pheed is dat het alle functies van Twitter, Facebook en Instagram combineert, en ondertussen net iets meer mogelijkheden biedt. De slogan van Pheed is ‘express yourself’, en de site is hier duidelijk op ontworpen. Je kunt foto’s, video’s, teksten en audio delen, maar ook live uitzenden vanaf je eigen kanaal.
Waar het bij Facebook vooral draait om het sociale contact, en bij Twitter vooral om de nieuwswaarde, draait het bij Pheed om de originaliteit van de uploads. Dit wordt nog eens benadrukt door het knopje ‘copyright this feed’, waarmee je aangeeft dat het materiaal echt van jou zelf is. In de algemene voorwaarden staat verder dat alle content die wordt geupload eigendom blijft van de gebruiker. Dit is een groot contrast met Instagram, dat recent een grote misstap maakte door aan te kondigen dat alle geuploade foto’s eigendom werden van hen.
Voor jouw bedrijf
Maar wat kun je met Pheed als bedrijf? Doordat het ontwerp van de website zo gericht is op beeldmateriaal, is het een mooie plek om jouw producten te laten zien. Als zzp’er in de creatieve hoek (fotograaf, ontwerper, videoproducer) kun je een online portofolio bijhouden en je zichtbaarheid vergroten. Gebruikers kunnen een hartje aanklikken onder jouw posts om aan te geven dat ze het mooi vinden, en met één simpele knop delen ze jouw werk met al hun volgers. En nu komt het beste: met Pheed zelf kun je ook geld verdienen. Je kunt namelijk je volgers laten betalen voor jouw updates. Dit kan per maand (vanaf $1.99 tot $34.99 per maand) of per bezichtiging (vanaf $1.99 tot $34.99 per keer).
Ook voor grotere ondernemingen is Pheed een manier om producten onder de aandacht te brengen. Pheed is nieuw, hip en nu nog een beetje ‘underground’. Met jouw aanwezigheid op dit sociale netwerk draag je deze kenmerken ook uit. Als dit bij jouw doelgroep past, mag een Pheed account niet ontbreken in jouw marketing strategie.
De tijd zal uitwijzen of Pheed uiteindelijk net zo’n grote speler wordt als Twitter en Facebook, en ook bij Nederlanders aanslaat. Ben je anti-mainstream en lever je aan Amerika? Dan kun je nu al een profiel aanmaken!